Διαφορά μεταξύ των αναθεωρήσεων του "Αυτοβιογραφία"
(Νέα σελίδα: Category:Γλωσσάρι '''αυτοβιογραφία,autobiography, autobiographie''' Με τον όρο αυτόν εννοούμε το συνεχές αφηγημα...) |
|||
Γραμμή 1: | Γραμμή 1: | ||
[[Category:Γλωσσάρι]] | [[Category:Γλωσσάρι]] | ||
− | '''αυτοβιογραφία,autobiography, autobiographie''' | + | '''αυτοβιογραφία,autobiography, autobiographie, autobiographie''' |
Με τον όρο αυτόν εννοούμε το συνεχές αφηγηματικό κείμενο, στο οποίο ένας άνθρωπος γράφει ο ίδιος την ιστορία της ζωής του ή ενός μέρους της. Στον χώρο της λεγόμενης γυναικείας γραφής [écriture féminine] (πρόκειται για όρο τον οποίο εισήγαγε η Hélène Cixous), το αυτοβιογραφικό στοιχείο κατέχει κεντρικό ρόλο. Στη γυναικεία γραφή το συναίσθημα επικρατεί σε βάρος της γνώσης. Πρωταρχικό ρόλο παίζουν τα προσωπικά συναισθηματικά ζητήματα παρά κάποια εξωτερική δραστηριότητα. Θέματα τα οποία πηγάζουν από την ίδια τη ζωή των γυναικών και θεωρούνται κατεξοχήν «γυναικεία» είναι η διαδικασία της κυοφορίας, η γέννα, το νοικοκυριό, η ανατροφή των παιδιών, οι σχέσεις μητέρας-κόρης, αλλά και οι σχέσεις μεταξύ γυναικών. | Με τον όρο αυτόν εννοούμε το συνεχές αφηγηματικό κείμενο, στο οποίο ένας άνθρωπος γράφει ο ίδιος την ιστορία της ζωής του ή ενός μέρους της. Στον χώρο της λεγόμενης γυναικείας γραφής [écriture féminine] (πρόκειται για όρο τον οποίο εισήγαγε η Hélène Cixous), το αυτοβιογραφικό στοιχείο κατέχει κεντρικό ρόλο. Στη γυναικεία γραφή το συναίσθημα επικρατεί σε βάρος της γνώσης. Πρωταρχικό ρόλο παίζουν τα προσωπικά συναισθηματικά ζητήματα παρά κάποια εξωτερική δραστηριότητα. Θέματα τα οποία πηγάζουν από την ίδια τη ζωή των γυναικών και θεωρούνται κατεξοχήν «γυναικεία» είναι η διαδικασία της κυοφορίας, η γέννα, το νοικοκυριό, η ανατροφή των παιδιών, οι σχέσεις μητέρας-κόρης, αλλά και οι σχέσεις μεταξύ γυναικών. |
Αναθεώρηση της 09:50, 17 Ιουνίου 2009
αυτοβιογραφία,autobiography, autobiographie, autobiographie
Με τον όρο αυτόν εννοούμε το συνεχές αφηγηματικό κείμενο, στο οποίο ένας άνθρωπος γράφει ο ίδιος την ιστορία της ζωής του ή ενός μέρους της. Στον χώρο της λεγόμενης γυναικείας γραφής [écriture féminine] (πρόκειται για όρο τον οποίο εισήγαγε η Hélène Cixous), το αυτοβιογραφικό στοιχείο κατέχει κεντρικό ρόλο. Στη γυναικεία γραφή το συναίσθημα επικρατεί σε βάρος της γνώσης. Πρωταρχικό ρόλο παίζουν τα προσωπικά συναισθηματικά ζητήματα παρά κάποια εξωτερική δραστηριότητα. Θέματα τα οποία πηγάζουν από την ίδια τη ζωή των γυναικών και θεωρούνται κατεξοχήν «γυναικεία» είναι η διαδικασία της κυοφορίας, η γέννα, το νοικοκυριό, η ανατροφή των παιδιών, οι σχέσεις μητέρας-κόρης, αλλά και οι σχέσεις μεταξύ γυναικών.
Η Hélène Cixous υποστηρίζει ότι η γυναίκα πρέπει να γράψει με το σώμα [body]. Πρέπει επίσης να μιλήσει, να συστηθεί και να δείξει τη δική της ταυτότητα [identity]. Σύμφωνα με την Carolyn Steedman, οι θεωρητικοί και οι κριτικοί της φεμινιστικής λογοτεχνίας παρατηρούν τη δημιουργία ενός αυτοβιογραφικού κανόνα [canon], τον οποίο παράλληλα κατηγορούν για το ότι έχει συσταθεί αποκλειστικά από ανδρικά στοιχεία. Σημειώνει, ωστόσο, ότι η λογοτεχνική φεμινιστική κριτική έφερε αποτελέσματα και ότι ο αυτοβιογραφικός κανόνας έχει επεκταθεί σε τέτοιον βαθμό, ώστε η αυτοβιογραφική θεωρία που προέκυψε να έχει επηρεαστεί περισσότερο από τη γυναικεία παρά από την ανδρική γραφή.
Η Sarah Elizabeth Turner θεωρεί ότι η αυτοβιογραφία έχει αποτελέσει το εργαλείο με το οποίο οι ανίσχυροι/ες μπορούν να αντιδράσουν αποκαλύπτοντας τα κενά της ανθρώπινης εμπειρίας που παραγνωρίζονται από την πολιτισμική ηγεμονία [hegemony]. Αναφέρει, επίσης, ότι η αυτοβιογραφική γυναικεία γραφή δεν δέχεται την εξουσία και την καταπίεση που επιβάλλει η κυρίαρχη κουλτούρα, αλλά αντιθέτως καταγράφει και αποκαλύπτει εμπειρίες που αποδομούν στερεότυπα και περιορισμούς. Τέλος, θεωρεί ότι η αυτοβιογραφία αντανακλά την επιθυμία των καταπιεσμένων γυναικών να μιλήσουν και να διηγηθούν τις ιστορίες τους. Εξάλλου, χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι τα περισσότερα έργα γυναικών θεωρητικών είναι γραμμένα σε πρώτο πρόσωπο, ενώ σε πολλές περιπτώσεις περιλαμβάνουν και τη διήγηση μιας προσωπικής ιστορίας.
Φοιτητική ομάδα Διατμηματικού Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών Λεξικογραφίας: Αναγνωστόπουλος Ιωάννης, Δρακοπούλου Μαρία, Ελευθερίου Δέσποινα, Κούτρα Αλεξάνδρα, Κρομμύδα Ευθαλία, Μαρίν Μαρία,Τριανταφύλλη Ευαγγελία, Τρυπαναγνωστοπούλου Σοφία, Φωκάς Γεώργιος (επιμέλεια Δρ. Ευτέρπη Μήτση)