Άλλος

Από Fylopedia
Μετάβαση σε: πλοήγηση, αναζήτηση


άλλος [GR], other [EN], autre [FR], andere (der) [DE]

Ο όρος χρησιμοποιείται σε αντιδιαστολή προς τον εαυτό [self] στη σύγχρονη ευρωπαϊκή σκέψη και ταυτίζεται με έναν άλλον εαυτό. Στην φεμινιστική και μετα-αποικιοκρατική θεωρία, ο Άλλος ορίζεται σε αντιδιαστολή προς τον λευκό ετερόφυλο άνδρα και είναι απεχθής [abject]. Στη γαλλική φεμινιστική θεωρία, ο όρος έχει ποικίλες ερμηνείες.

Η γαλλίδα φεμινίστρια Simone de Beauvoir στο έργο της Το δεύτερο φύλο (1949) χρησιμοποιεί τον όρο προκειμένου να εξηγήσει πώς στην πατριαρχική κοινωνία η γυναίκα ορίζεται ως το μη λογικό, το αρνητικό, το αφύσικο σε αντίθεση με το λογικό, θετικό, φυσικό που εκπροσωπεί ο άνδρας. Για την de Beauvoir, οι γυναίκες θεωρούνται Άλλοι γιατί ορίζονται ως κατώτερα όντα σε σχέση με τον άντρα. Η έννοια Άλλος είναι μάλιστα τόσο διαβρωτική ώστε οι γυναίκες έχουν πειστεί για την κατωτερότητά τους. Η de Beauvoir καλεί τις γυναίκες να διεκδικήσουν την ελευθερία τους μέσω της ιδιαιτερότητάς τους.

Ο γάλλος ψυχαναλυτής Lacan –δανειζόμενος τον όρο από τον Hegel- κάνει λόγο για δύο, κυρίως, είδη Άλλου (1955): α) τον Άλλο του καθρέφτη και β) τον συμβολικό Άλλο. Όταν το παιδί εισέρχεται στο στάδιο του καθρέφτη [mirror stage], αρχικά δεν μπορεί να ταυτίσει το σώμα του, το οποίο διακατέχεται ακόμα από ορμές και ένστικτα, με τον Άλλο του καθρέφτη. Με την ταύτισή του με τον Άλλον του καθρέφτη, το παιδί γίνεται ναρκισσιστής/τρια, πράγμα που επιτρέπει την θεμελίωση του Εγώ.

Ο συμβολικός Άλλος έρχεται σε αντιδιαστολή με το συμβολικό υποκείμενο για τον Lacan και έχει διάφορες ερμηνείες. Ο συμβολικός Άλλος είναι ο ακροατής ενός ομιλούντος υποκειμένου. Επομένως, όταν η γυναίκα γίνεται συνειδητά ο Άλλος, παραδέχεται την κυριαρχία του άντρα. Ο συμβολικός Άλλος μπορεί όμως να μην είναι πρόσωπο, αλλά το ασυνείδητο [unconscious] ενός υποκειμένου [subject].



Φοιτητική ομάδα Διατμηματικού Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών Λεξικογραφίας: Αναγνωστόπουλος Ιωάννης, Δρακοπούλου Μαρία, Ελευθερίου Δέσποινα, Κούτρα Αλεξάνδρα, Κρομμύδα Ευθαλία, Μαρίν Μαρία,Τριανταφύλλη Ευαγγελία, Τρυπαναγνωστοπούλου Σοφία, Φωκάς Γεώργιος (επιμέλεια Δρ. Ευτέρπη Μήτση)